”De som är villiga att acceptera räkningar och andra former av uppskjuten avveckling visar för oss att pengar i grunden är hierarkiska. Om en handlare krävde guldbetalning i förskott för leverans av varor, var det hans rätt att göra det. Men om en annan handlare accepterade en räkning som representerade ett löfte om att betala guld senare, är hans villighet att skjuta upp den slutliga avvecklingen ett bevis på att lagren av pengar inte är en konstruktion av bankirer utan immanent i den mänskliga tendensen att hålla koll på varandra.

Nik Bhatia, “Skiktade pengar: Från guld och dollar till Bitcoin och centralbankens digitala valutor”

Med publicera siffror på uppgång, marknaden är fylld med alltför många böcker som är tyngre än de är användbara. Men Nik Bhatia “Skiktade pengar: från guld och dollar till Bitcoin och centralbankens digitala valutor,” publicerad den 18 januari 2023, slår den trenden genom att tätt packa insikter om det monetära systemet på färre än 200 sidor.

“Layered Money” är en paradigmförskjutande bok som ger en intuitiv mental modell för att se pengarnas historia, utveckling och framtid. Begrepp som M1 kontra M2 penningmängd, penningmarknader och eurodollar kan vara ganska svåra att förstå för lekmän och ”experter”. I “Layered Money” förvandlar Bhatia konsekvent dessa skrämmande begrepp till tillgänglig kunskap med kortfattade förklaringar och exempel. I slutändan är läsaren kvar med en omfattande förståelse för varför pengar i sig är hierarkiska, de bräckligheter som finns inom den nuvarande monetära infrastrukturen och hur Bitcoin kan tillhandahålla den antifragila lösningen som mänskligheten behöver.

Den centrala förutsättningen för “Layered Money” är att ge ett nytt paradigm att se begreppet pengar på. Detta tillvägagångssätt hjälper läsaren att förstå de alltmer komplexa monetära systemen som människor har byggt i århundraden.

Läsare som skulle ha svårt att dyka rakt in i det nuvarande monetära systemet och dess komplexitet behöver inte frukta: själva boken är uppbyggd i progressiva lager, som börjar med icke-lager monetära system (dvs. guldmynt) innan de går vidare till de första formerna av skiktade pengar (dvs. växlar som stöds av guld och silver). När läsaren har fått en gedigen grund för att förstå grunderna tillämpas ramarna för skiktade pengar på mer komplicerade monetära system, från de första guldbaserade centralbankerna till det förödande komplicerade systemet som dominerar världen idag.

En av de mest imponerande funktionerna i “Layered Money” är att det tar Federal Reserve-systemet (ett ämne som inte kan nås för de flesta) och paketerar det snyggt till något som den vardagliga människan kan förstå genom att använda den lagrade penningramen. I stället för att se alla former av pengar som samma, bygger Bhatia den monetära pyramiden från amerikanska statsobligationer till penningmarknadsfonder, till fysiska dollarsedlar och allt däremellan. Han förklarar hur varje lager av penningpyramiden relaterar till de andra lagren, och hur Federal Reserve, affärsbanker och vardagliga medborgare interagerar med dessa lager.

“Under tiderna har valutor upphört på grund av ett grundläggande faktum: regeringar kan inte motstå frestelsen att skapa gratis pengar för sig själva.”

Efter att ha skaffat läsaren en tydlig lins för att se det suddiga Federal Reserve-systemet hjälper “Layered Money” att identifiera både de dolda riskerna och potentiella lösningar som finns i det förflutna, nutidens och framtidens monetära system. Läsaren tas med på en resa genom olika ekonomiska kollapser och visar hur varje kollaps ledde till en utvidgning av Federal Reserve: s räckvidd och kraft och tog den från en helt ny regeringsenhet till kanske den mest kraftfulla enheten på jorden på mindre än 100 år.

I den senare halvan av boken dyker ”Layered Money” in i Bitcoin och centralbankens digitala valutor (CBDC). Först lär Bhatia läsaren om Bitcoin från grunden, från Satoshi Nakamoto och Cryptography Mailing List. Därefter presenteras läsaren med de primära användningsfallen för Bitcoin, tillsammans med dess inneboende begränsningar och de potentiella lösningarna på dessa begränsningar.

Den skiktade penningramen som byggts på i tidigare kapitel tillämpas på Bitcoin, vilket hjälper läsaren att utnyttja en förståelse av enklare monetära system för att förstå Bitcoin: “Andra lager BTC framkom av samma skäl som andra lager guld gjorde”, skrev Bhatia. “Människor var villiga att göra anspråk på BTC precis som människor höll anspråk på guld.”

Slutligen svarar ”Layered Money” på de viktigaste frågorna med avseende på centralbanks digitala valutor: Varför lockas centralbanker av idén? Hur kan CBDC implementeras? Och hur kan CBDC interagera med Bitcoin framöver?

“I framtiden kommer den valuta du använder inte bara att återspegla din födelseort eller bosättningsland, utan dina preferenser”, skrev Bhatia.

En bokrecension kan inte komma nära att fånga alla insikter som ges i “Layered Money.” Med detta sagt, här är några exempel på kritiska begrepp som kan visualiseras och bättre förstås genom att använda ramarna för skiktade pengar:

• Bank- och valutakriser, där människor rusar för att “klättra upp i pyramiden av pengar, som innehavare av lägre lagerpengar klättrar för att säkra en överlägsen, högre lagerform av pengar.”
  • Hur och varför centralbanker kom till makten genom att låta en regering “ta kontroll över den centrala positionen mellan första och andra lagret” och “monopolisera utfärdandet av andra lagers pengar genom att eliminera allmänhetens tillgång till första lagers pengar.”
  • Övergången till dagens monetära system, där ”U.S. skattkammare skulle så småningom ersätta guld helt och hållet som dollarpyramidens enda första skikt tillgång. ”

Medan “Layered” Money förtjänar att läsas i sin helhet, framstår ett avsnitt som bokens ultimata slutsats, och mästerligt knyter samman kärnkoncepten från varje kapitel:

”Den bakomliggande tesen i denna bok är att BTC kommer att stå ensam på det första lagret av pengar i framtiden. Om bara ett ord om Bitcoin skulle kunna användas för att beskriva varför, skulle vi behöva välja ett som myntades för bara några år sedan 2014 av författaren och banbrytande ekonomiska tänkaren Nassim Nicholas Taleb: antifragil.”

Bhatia fortsätter med att säga:

”Bitcoin är antifragilt eftersom det trivs av global monetär oro i dollarpyramiden och är motståndskraftig mot hot, förtal och lagstiftning från avvisande byråkratiska enheter. Den enkla sanningen om Bitcoin är att ingen kontrollerar den. Det har blivit den första någonsin regeringsfri, allmänt tillgänglig digital valuta. Och av dessa skäl kommer alla valutor i det rent digitala området att möta prisupptäckt i BTC-termer. Detta innebär att alla digitala valutor, från kryptovalutor till CBDC, kommer att mätas i BTC, precis som Bretton Woods-avtalet 1944 föreskrev att alla valutor skulle mätas i USD. ”

I slutändan föreställer sig Bhatia ”en framtid där BTC är världsreservvalutan och endast första lagers pengar.”

För alla läsare som vill lära sig mer om pengarnas historia, hur det nuvarande monetära systemet fungerar eller vad framtiden för pengar kan hålla, rekommenderar jag starkt “Layered Money: From Gold And Dollars To Bitcoin and Central Bank Digital Currency.” Boken kan köpas på Amazon i inbunden, pocketbok eller Kindle-form, eller via andra kanaler som anges på LayeredMoney.com hemsida.